شناخت فواصل ، آکوردها و کادانس ها در موسیقی | اپلیکیشن و استدیو هامرد

شناخت فواصل ، آکوردها و کادانس ها در موسیقی

[vc_row][vc_column][vc_column_text][/vc_column_text][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_raw_html]JTNDZGl2JTIwaWQlM0QlMjJwb3MtYXJ0aWNsZS10ZXh0LTE0ODI3JTIyJTNFJTNDJTJGZGl2JTNF[/vc_raw_html][/vc_column][/vc_row][vc_row][vc_column][vc_column_text]امروز در یک مطلب جدید در سرزمین هامرد خدمت شما هنرمند گرامی رسیده ایم.

می خواهیم بیش از پیش راجع به موسیقی و شناخت های بشر از آن صحبت کنیم ، پس با ما همراه باشید.

اختلاف دو نت از لحاظ زیر و بم را در موسیقی فاصله (Interval) می گویند.

اگر نت ها به طور همزمان نواخته شوند،فاصله بین آنها هارمونیک نام دارد.

و اگر نت ها یکی پس از دیگری نواخته شوند،فاصله بین آنها ملودیک نام دارد. در هر دو موقعیت روش نامگذاری فاصله یکی است.

برای تشخیص دقیق هر فاصله ای،ابتدا اندازه آن فاصله را پیدا می کنیم با شمارش نت ها،سپس نگاه می کنیم،

اگر نت بالایی فاصله در گام ماژور نت پایینی فاصله بود،آن فاصله بنا به اندازه آن یا درست است یا بزرگ.

اگر نوته بالایی فاصله در گام ماژور نت پایینی فاصله نبود،بنا به اینکه چند نیم‌پرده نسبت به حالت طبیعی (درست یا بزرگ) کوچکتر یا بزرگتر است،

تصمیم میگیریم که آن فاصله کوچک کاسته یا افزوده است.

بعضی اوقات می توانیم فاصله ای را پیدا کنیم که نت پایینی فاصله،به طور منطقی،نمی تواند پایه یک گام ماژور باشد.[/vc_column_text][vc_column_text]

فواصل پسند و ناپسند

جالب است بدانید که در طول سال ها،گوشی بشر چقدر در ادراک فواصل پسند تغییر کرده است.

از قدیم الایام، consonant یا پسند یا مطبوع به اصواتی گفته می‌شود که احساسی از رضایت و مورد قبول واقع شدن را دارند،

در حالی که dissonant یا ناپسند یا نامطبوع یا ناخوشایند یانا ملایم به معنای نپذیرفتنی و ناکامل است.

و نیاز دارد که با صدای رضایت بخشی دنبال شود.

به اصطلاح روی صدای رضایت‌بخشی حل شود.

به خاطر داشته باشید که کیفیت یک صدای ناپسند،احساسی از حرکت را دارند (حرکت به سمت آکورد دیگر) نه احساسی از نارضایتی را.[/vc_column_text][vc_column_text]

هر فاصله ای در چه گامی می تواند اتفاق بیافتد؟

برای پیدا کردن اینکه هر فاصله ای در چه گامی می تواند باشد، اول باید پیدا کنید که آن فاصله درچه گام ماژور یا مینوری می تواند باشد.

مسلماً مینور هارمونیک موردنظر است،زیرا مینور هارمونیک به عنوان پایه هارمونی استفاده می شود.

فرض کنید که فاصله مورد نظر یک فاصله سوم بزرگ است.

اول روی تمام درجه های یک گام ماژور و یک گام مینور فواصل سوم می سازیم.

در اینجا ما از «دو ماژور» و «دو مینور» استفاده می کنیم.

هر گام ماژور یا مینور دیگری را می توانید استفاده کنید.

متوجه می شویم که یک فاصله سوم بزرگ روی درجات اول چهارم و پنجم یک گام ماژور بر روی درجات سوم پنجم و ششم یک گام مینور اتفاق می افتد.[/vc_column_text][vc_message message_box_color=”orange” icon_type=”entypo” icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-heart”]برای دانلود اپلیکیشن هامرد کلیک کنید (دانلود)[/vc_message][vc_column_text]

تریاد

آکورد نامی است که به هر سه نت یا بیش از سه نت،که به طور همزمان صدا میدهند داده شده است.

پایه ای ترین حالت آکورد تریاد (سه صدایی) است.

تریاد از سه نت تشکیل شده که به فواصل سوم از هم چیده شده اند؛یعنی هر دو نت مجاور آن با هم فاصله سوم دارند.

این تریاد ها ممکن است روی هر درجه ای از گام ماژور یا مینور ساخته شوند.

نتی که تریاد روی آن ساخته می شود ، بم ترین نت ،نت پایه تریاد نامیده می شود.

نت بعدی یک‌سوم دیاتونیک روی پایه است که سوم نامیده می شود و سومین صدا که یک پنجم دیاتونیک روی پایه است،پنجم نامیده می شود.[/vc_column_text][vc_column_text]

باید هنگام نوشتن دُم نت ها دقت کنیم، که آن را درست بنویسیم.

همه نت هایی که بالای خط سوم حامل هستند، دُم آنها باید به طرف پایین کشیده شود و همین نت هایی که پایین خط سوم هستند،

دُم آنها باید به طرف بالا کشیده شود.

نتی که روی خط سوم حامل نوشته می‌شود، دُم آن به طرف بالا یا پایین یا هر دو می تواند باشد.

وقتی گروهی از نت ها چسبیده به هم نوشته میشوند، جهت دُم نت ها، که به طرف بالا یا پایین باشد،

به نتی بستگی دارد که نسبت به بقیه نت ها از خط سوم حامل دورتر است.[/vc_column_text][vc_message message_box_color=”vista_blue” icon_type=”entypo” icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-thumbs-up”]برای دانلود اپلیکیشن هامرد از مارکت کافه بازار کلیک کنید (دانلود)[/vc_message][vc_column_text]

کادانس ها

یک کادانس یک فرمول دو آکوردی است که پایان هر عبارت را در یک قطعه موسیقی کلاسیک نشان می دهد.

کادانس در موسیقی مثل نقطه یا ویرگول در ادبیات است.

دومین آکورد در کادانس تقریباً همیشه روی ضرب قوی واقع می شود. کادانس ها انواع مختلفی دارند که با جزئیات شان در هارمونی موسیقی بررسی می‌شوند.

بسیار مهم است که کادانس ها را موقع یادگیری بنوازید.

آن گاه قادر خواهید بود آنها را،هم از روی صدا و هم از روی نت،تشخیص دهید.

برای این هدف،نت پایه هر آکورد را در کلید «فا» بنویسید و سه نت تریاد را،درفاصله بسته،در کلید «سل» بنویسید.

این سه نت را به هر ترتیبی که می خواهید ملودی داشته باشد بنویسید.[/vc_column_text][vc_message message_box_color=”peacoc” icon_type=”entypo” icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-thumbs-up”]برای دانلود اپلیکیشن هامرد از مارکت مایکت کلیک کنید (دانلود)[/vc_message][vc_column_text]

کادانس های پایانی و کادانس های غیر پایانی

دو نوع از کادانس های پایانی،که در پایان یک جمله موسیقی یا پایان یک قطعه موسیقی می توانند بیایند،عبارتند از

کادانس کامل و کادانس پلاگآل (فرعی یا آمن)، کادانس کامل بیشترین کادانس مورد استفاده است.

بعضی مواقع نام کادانس اُتنتیک (اصلی) را به خود می گیرد. Authentic در لغت به معنی قابل اعتماد است.

این کادانس از یک آکورد نمایان ، با یک آکورد پایه همراهی می شود،تشکیل شده است.

کادانس پلاگآل کادانسی دیگر است که یک صدای پایانی دارد. این کادانس از یک آکورد زیرنمایان، که با یک آکورد پایه همراهی می شود، تشکیل یافته است.

بعضی اوقات این کادانس در پایان یک قطعه موسیقی بعد از یک کادانس کامل اضافه می شود؛

مثل یک آمین بعد از یک سرود مذهبی، بنابراین به این کادانس ، کادانس کلیسا هم می گویند.

 

سرزمین هامرد 

ما در سرزمین هامرد فقط و فقط به شناخت هنرمندان مطرح در زمینه موسیقی  و مسائل اجتماعی آن می پردازیم.

سرزمین هامرد مکانی پر از اطلاعات بکر برای کسانی است که علاقه زیادی به دنیای موسیقی دارند.

لطفا این سرزمین را به دوستان و هنرمندان اطراف خود معرفی کنید.

ما در کنار شما هستیم تا اگر سوالی داشتید پاسخ دهیم.[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_single_image image=”5303″ img_size=”large” alignment=”center” onclick=”custom_link” link=”https://hammered.ir/how-to-write-music-to-create-music/”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_single_image image=”5384″ img_size=”large” alignment=”center” onclick=”custom_link” link=”https://hammered.ir/musicology-and-stylistics-of-music/”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]

2 دیدگاه دربارهٔ «شناخت فواصل ، آکوردها و کادانس ها در موسیقی»

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *