موزیکولوژی و سبک شناسی موسیقی چگونه است؟ | اپلیکیشن هامرد

موزیکولوژی و سبک شناسی موسیقی چگونه است؟

[vc_row][vc_column][vc_column_text]

امروز در یک مطلب جدید در سرزمین هامرد خدمت شما هنرمند گرامی رسیده ایم.

می خواهیم بیش از پیش راجع به موسیقی و شناخت های بشر از آن صحبت کنیم ، پس با ما همراه باشید.[/vc_column_text][vc_column_text]

تعریف موسیقی

واژه موسیقی واژه ای یونانی و گرفته شده از کلمه موزیکا و مشتق از کلمه مووز می باشد.

خنیا از ریشه خونیاک زبان پهلوی و هونواک اوستایی است که خود آن از دو قسمت تشکیل شده است:

«هو» به معنای نیک ، زیبا ، خوش برای نمونه در واژه هومن

«نواک» به معنای نوا در کل هونواک به معنی «نوای خوش» است.

موسیقی ایرانی  را هنر بیان احساسات به وسیله آواها گفته اند

که مهم ترین عوامل آن صدا و ریتم هستند و همچنین دانش ترکیب صداها به گونه ای که خوش آیند باشد

و سبب انبساط و انقلاب روان گردد نیز نامیده می شود.

پیشینیان موسیقی را چنین تعریف کرده اند: معرفت الحان و آنچه التیام الحان بدان بود و بدان کامل شود.

ارسطو موسیقی را یکی از شاخه های ریاضی می دانسته و فیلسوفان اسلامی نیز این نظر را پذیرفته اند.

همانند ابن سینا که در بخش ریاضی کتاب شفا از موسیقی نام برده است،

ولی از آنجا که همه ویژگی های موسیقی مانند ریاضی مسلم و غیرقابل تغییر نیست، آن را هنر می دانند.

در هر صورت موسیقی امروز دانش و هنری گسترده است که دارای بخش های گوناگون و تخصصی می باشد.[/vc_column_text][vc_column_text]

نظر افلاطون درباره موسیقی

به نظر افلاطون موسیقی یک ناموس اخلاقی است.

که روح جهانیان و بال به تفکر و جهش به تصور و ربایش به غم و شادی و حیات به همه ارکان و روح زندگی بشریت می بخشد.

ابونصر فارابی می گوید :

که موسیقی علم شناسایی الحان است و شامل دو علم است؛ علم موسیقی عملی و علم موسیقی نظری.

اما به نظر ابوعلی سینا موسیقی علمی است ریاضی که در آن از چگونگی نغمات از نظر ملایمت و سازگاری و چگونگی زمان های بین نغم ها بحث می شود.

بتهوون می گوید:

موسیقی مظهری است عالی تر از هر علم و فلسفه ای، موسیقی هنر زبان دل و روح بشر و عالی ترین تجلی قریحه انسانی است.

و به نظر لئوید دوفن ریشه موسیقی به عهد کهن ارتباط دارد.

در واقع همان روزی که انسان توانست برای نخست بار خوشی ها و رنج های خود را با صدا نمایش دهد؛ مبدا موسیقی به شمار می آید.

ابن خرداد می گوید که موسیقی ذهن را لطیف و خوی را ملایم و جان را شاد و قلب را دلیر و بخیل را بخشنده می کند؛

آفرین بر خردمندی که موسیقی را پدید آورد.[/vc_column_text][vc_message message_box_color=”orange” icon_type=”entypo” icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-heart”]برای دانلود اپلیکیشن هامرد کلیک کنید (دانلود)[/vc_message][vc_column_text]

فرهنگ دهخدا

از موسیقی دان ها یا به عبارتی نوازندگان موسیقی در ایران باستان می توان به “باربد” و “نکیسا” و “رامتین” اشاره کرد.

در فرهنگ دهخدا کلمه ردیف به معنی قطار کردن است.

در موسیقی اصیل ایران نیز ردیف چنین معنی و مفهومی پیدا می نماید چرا که نغمات به طور منظم پشت سر هم قرار می گیرند.

اگر بخواهیم تعریف جامعی از موسیقی اصولی ایران بیان کنیم چنین خواهیم داشت  که ردیف در موسیقی اصولی ایران عبارت از :

تسلسل منظم نغمات است که با ربطی منطقی به دنبال یکدیگر بیایند.

دوره موسیقی کلاسیک در بین سال های ۱۷۵۰ تا ۱۸۲۰ و بین دو دوره هنری باروک و رمانتیک در نظر گرفته می شود.

مهم ترین ویژگی اوایل دوره کلاسیک، ساده کردن هر چه ممکن تمام فرم های موسیقی و عوامل سبکی است.

در موسیقی دوره کلاسیک ملودی به عنوان یک عامل اساسی و پایدار جلوه گر می شود

و تئوری ملودیک مهم ترین مسئله ای بود که موسیقی دانان بدان می پرداختند.

موسیقی دوره کلاسیک با ساختاری روشن و معقول و فارغ از پیچیدگی ها و تزئینات فراوان شکل گرفت.

موسیقی ایرانی

تاریخ رشد و تکامل موسیقی در ایران (پارس) به دوران ماقبل تاریخی بازمی گردد.

نوآوری موسیقی به شهریار بزرگ افسانه ای ، جمشید ، نسبت داده شده است.

از اسناد و مدارک جداگانه ای که از دوره های مختلف تاریخی ایران به دست آمده

چنین استنباط می شود که پارسیان دارای فرهنگ مسویقی غنی و پیچیده ای بوده اند.

علی الخصوص از دوران ساسانی شواهد فراوانی به دست آمده که بر وجود حیات موسیقی پویانی در سرزمین پارس دلالت دارد.

از این دوره نام موسیقی دانان برجسته ای چون باربد، نکیسا، و رامتین به همراه عنوان برخی از آثارشان از گزند زمان مصون مانده است.

موسیقی ایرانی گنجینه پربار و غنی از نغمه های گوش نواز ، ملودی های سحرانگیز ، ترانه های پرمعنا و روح پرور است؛

اما این هنر با همه گستره پهناورش و غنای اعجاب انگیز و همه وابستگی اش

به عمق و جوهر فرهنگ ایرانی و ارتباط روحی و عاطفی اش با مردم این سرزمین و تاریخی که به هزاران سال پیش می رسد.

در جهان غرب به عنوان یک سبک موسیقی بین المللی و پتانسیلی برای تبادل فرهنگی شناخته نشده است.

ملودیک یا پولیفونی

موسیقی ایرانی ، در مواجهه با موسیقی علمی و آکادمیک و یا موسیقی کلاسیک غربی، هنری  مهجور و دور افتاده مانده است.

ما تنها توانسته ایم در کنسرت های آموزشی و محدود ، گوشه هایی از این موسیقی پربار و پر زمینه را به گوش مخاطبانی اندک برسانیم.

در تبادل فرهنگی بین شرق و غرب ، موسیقی ما از موسیقی هند و ژاپن ، از ریتم های افریقایی و موسیقی و رقص های امریکای لاتین عقب مانده است.

چه چیزی باعث شده که ما نتوانیم در این حیطه ی وسیع از هنری از موسیقی خود برای یک تبادل هنری بهره ببریم؟

این موضوع یک مناظره شد بین لوییس چکناواریان، آهنگساز ، موسیقیدان و رهبر ارکستر ارمنی الاصل ایرانی

و فریدون ناصری موسیقی شناس و رهبر ارکستر سمفونیک تهران.

آیا گنجینه ی موسیقی ایران، متشکل از موسیقی محلی و بومی ، موسیقی سنتی و ردیفی این گنجایش را دارد

که در سطح بین المللی و جهانی، با زبان موسیقی علمی و آکادمیک طرح و اجرا شود

و فقط به عنوان هنری شرقی و حاشیه ای به آن نگاه نشود؟[/vc_column_text][vc_message message_box_color=”vista_blue” icon_type=”entypo” icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-thumbs-up”]برای دانلود اپلیکیشن هامرد از مارکت کافه بازار کلیک کنید (دانلود)[/vc_message][vc_column_text]

خالص یا انتزاعی ترین هنر

بسیاری از مردم ، موسیقی را “خالص ترین” هنر یا هنری انتزاعی می دانند که چندان از دنیای خارج یعنی طبیعت، جامعه و تاریخ ، تاثیر نمی پذیرد.

لیکن تاریخ موسیقی با این گفته مغایرت دارد.

موسیقی از دیدگاه سبک و شکل دستخوش تغییراتی شده است،

مانند رنسانس ، باروک ، روکوکو ، کلاسیک و رمانتیک ، که اهمیت بسیاری برای آهنگسازان دارد؛

و با تغییراتی مشابه در هنرهای دیگر قرین بوده است.

این تغییرات، بر تحولات جامعه اروپا از سده پانزدهم تا سده نوزدهم منطبق بوده است.

موسیقی، تصویرهای “تجسمی” یا دیدگانی به شیوه نقاشی و ادبیات، از دنیای خارج فراهم نمی آورد.

بلکه تصویرهایی صوتی از دنیای خارج می آفریند

که همانند تقلید از آوازهای پرندگان،  صدای راه رفتن، و صدای باد و باران هستند؛

ولی اینها جنبه ظاهری هنر موسیقی به شمار می روند.

موسیقی از دیدگاه شیوه بیان با هنرهای دیگر تفاوت دارد،

ولی از دیدگاه ماهیت بنیادی اش به عنوان هنری که یا واکنش انسان

به دنیای خارج یا زندگی درونی انسان را مجسم می کند، تفاوتی با آن ها ندارد.[/vc_column_text][vc_message message_box_color=”peacoc” icon_type=”entypo” icon_entypo=”entypo-icon entypo-icon-thumbs-up”]برای دانلود اپلیکیشن هامرد از مارکت مایکت کلیک کنید (دانلود)[/vc_message][vc_column_text] 

مجسم کردن تصاویر

نقاشی و ادبیات ، صرفا با مجسم کردن مستند یا عکس گونه از دنیای خارج ، به عنوان هنر به حیات خود ادامه نمی دهند.

بلکه فعالیت این دو هنر، آفریدن چنان تصویرهایی از دنیای خارج است

که موجب پیدایش پاره ای حالت های خاص درونی یا روانی در بیننده شوند.

کار هنری در اینجا نه فقط با بیننده بلکه از بیننده نیز سخن می گوید.

منظره های آفریده رمبرانت، آشکارا طراحی  هایی از منظره های واقعی اند؛

ولی همین منظره ها را نیز می توان “تصویرهای انسانی” یا چهره های انسانی” نامید.

او ضمن بازآفرینی این منظره ها به کمک حرکات قلمش بر روی کاغذ، چیزی آفرید که آن نیز حالت ذهنی خود او را نشان می دهد؛

و پاسخ انسانی خاصی را که به طبیعت داده شده است مجسم می کند.

وقتی شکسپیر می نویسد:

“آنگاه درونم، همچون چکاوک به هنگام تیغ برداشتن خورشید جهان تاب،  از اعماق خاک تیره

بر دروازه بهشت می ایستد و آواز سر می دهد.”

منظورش این نیست که مراحل زندگی چکاوک را به ما بیاموزد بلکه می خواهد به کمک خاطره ها و احساس هایی که واژه ها در ما برانگیزند؛

حالت خاصی از زندگی درونی در خواننده پدید آورد.

این حالت را می توان به دور از هر ظرافتیتوصیف کرد، و گذری ناگهانی از نومیدی به لزت نشاط آور نامیدش.

لیکنواژه های شکسپیر، این گونه حالت های ذهنی درهم بافته شده اندو به صورت همبافته های روانی یا چهره های انسانی درآمده اند.

واکنش و پاسخ های انسانی به موسیقی

این چهره های انسانی، فقط واکنش ها یا پاسخ خای انسانی خاصی به دنیای خارج نیستند،

بلکه با تمام فردیت و اختصاصی بودنشان ، روشنگرهایی اجتماعی اند.

روان شناسی فردی، پدیده ای اجتماعی است.

فرد با هرگونه استعداد، حساسیت و زمینه آماده ای که به دنیا آمده باشد،

استعدادها و حساسیت ها و زمینه آماده اش در شرایط جامعه رشد و تکامل می یابند.

این شرایط عبارتند از شکل های مسلط کار یا طرز امرار معاش،  طبقات گوناگون و موجود اجتماعی و روابط انسانی برآمده از آنها؛

دانش های مربوط به ماهیت جهان و ماهیت فرد آدمی،  اندیشه های مسلط و اندیشه های ستیزنده نو؛ و نهادهای موجود اجتماعی.

همزمان با دگرگون شدن شیوه های تولید در جامعه،  روابط طبقاتی در جامعه دگرگون می شود و همراه با این دگرگونی؛

نهاد ها و دانش ها و اندیشه های جامعه نیز دستخوش دگرگونی می شوند.

در کنار این دگرگونی ، زندگی روانی یا درونی مردم نیز تغییر می یابد.

در مرکزتما این تغییرات ، آزادگی انسان قرار گرفته است و رشد آزادی برامکاناتی متکی است که جامعه فراهم می آورد.

رشد و تکامل شناخت در دراز مدت

رشد و تکامل درازمدت آزادی انسان به کشف قوانین دنیای خارج و توانایی کاربرد این قوانین برای رسیدن به هدف های انسانی بستگی دارد.

هر گامی، امکانات تازه ای برای رشد انسان، و آگاهی تازه از آنچه زندگی می تواند باشد فراهم می آورد؛

و به این ترتیب تغییراتی در روان یا زندگی درونی او به دنبال دارد.

به این ترتیب، هر تغییری در شرایط خارجی زندگی موجب تغییراتی در زندگی درونی آدمیان می شود.

وقتی مردم درمی یابند که با همکاری همنوعشان می توانند کارهایی در دنیای خارج انجام دهند؛

این دریافت موجب دگرگونی شناخت آنها از خود می شود.

جامعه، شخصیت ها را از روی قالب نمی سازد، و کسی هم نمی تواند برای تحقق آزادی و تکامل فردی خویش از امکانات جامعه فراتر رود.

نشان دادن این دگرگونی های زندگی درونی آدمیان و اینکه زندگی در فلان جامعه خاص چه معنایی دارد؛

از وظایف خاص هنرها بوده است.

 

سرزمین هامرد 

ما در سرزمین هامرد فقط و فقط به شناخت هنرمندان مطرح در زمینه موسیقی  و مسائل اجتماعی آن می پردازیم.

سرزمین هامرد مکانی پر از اطلاعات بکر برای کسانی است که علاقه زیادی به دنیای موسیقی دارند.

لطفا این سرزمین را به دوستان و هنرمندان اطراف خود معرفی کنید.

ما در کنار شما هستیم تا اگر سوالی داشتید پاسخ دهیم.[/vc_column_text][vc_row_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_single_image image=”5355″ img_size=”large” alignment=”center” onclick=”custom_link” link=”https://hammered.ir/recognize-intervals-chords-and-cadences-in-music/”][/vc_column_inner][vc_column_inner width=”1/2″][vc_single_image image=”5303″ img_size=”large” alignment=”center” onclick=”custom_link” link=”https://hammered.ir/how-to-write-music-to-create-music/”][/vc_column_inner][/vc_row_inner][/vc_column][/vc_row]

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *